Snel dat buikje kwijt na de zwangerschap? Train eerst je bekkenbodemspieren….

Snel dat buikje kwijt na de zwangerschap? Train eerst je bekkenbodemspieren….

De bekkenbodemspieren kan je niet zien. Dat maakt het moeilijker om ze te oefenen dan bijvoorbeeld je armspier. Toch zijn ze zo belangrijk, want met een bekkenbodem in goede conditie vermijd je klachten zoals pijn of urineverlies. Het is  nooit te laat om die spieren te trainen en zo je levenskwaliteit te verbeteren.

Vrouwen streven na een bevalling weer snel naar dat perfecte uiterlijk. Die hangende buik willen ze weg. Meteen op die buikspieren werken is echter geen goed idee. Eerst moeten de bekkenbodemspieren in orde zijn. Het probleem is dat je die spieren natuurlijk niet ziet en ze dus vergeet. Toch zijn ze zo belangrijk voor de kwaliteit van je leven. Om urineverlies te vermijden of om opnieuw te genieten van seks.

Een woordje uitleg…

Bekkenbodemspieren hebben verschillende taken. Ze moeten kunnen opspannen en ontspannen waar nodig, hebben een draagfunctie maar ook een ondersteunende functie. Ook dragen ze bij tot de rompstabiliteit. Dat weten de meesten niet!

Naast de rugspieren en de buikspieren spelen ook de bekkenbodemspieren een rol in de stabiliteit. Bij rugklachten denkt men onmiddellijk aan de rug-en buikspieren. Maar verzwakte bekkenbodemspieren geven evengoed die klachten. Alle 3 spiergroepen moeten getraind worden en liefst in evenwicht.

Na een bevalling, zijn vooral de bekkenbodemspieren verzwakt.

Men kan de kinesessies vergelijken met het bouwen van een huis. Men legt eerst de fundamenten en dan worden de muren gemetseld, toch?

Na een bevalling proberen we net hetzelfde te doen. Eerst de bekkenbodemspieren en dan de rug-en buikspieren. Als we dit niet doen, dan komen er te grote “drukken” op de bekkenbodemspieren die nog verzwakt zijn en die kunnen dat nog niet aan. Met alle gevolgen van dien. Op termijn, verzakking, urineverlies, pijn…

Het is dus van belang na een zwangerschap om nog niet teveel druk uit te oefenen op de bekkenbodemspieren. Met hoge drukken bedoel ik dan niezen, hoesten, springen, zware lasten dragen, bepaalde buikspieroefeningen.

Wees dus geduldig, geef de tijd aan je bekkenbodem om te recupereren en te versterken.

Daarna kan je zeker aan die buikspieren werken;)

Artikel LM ledenblad januari -februari 2019 p12-13

 

Related Posts

Leave a Reply

Top